RETURBETINGELSER
1. FEILFRIE VARER
Dersom det ikke er gjort avtale om levering på prøve, gjelder ingen rett til retur av feilfrie varer til Telefast. Kunden har likevel mulighet til retur innen 5 - fem virkedager regnet fra leveringsdato, mot gebyr. Dersom det returnerte produktet er spesialvare og må returneres til underleverandør, forbeholder Telefast seg retten til å avkorte det krediterte beløp, etter de satser Telefast underleverandører krever. Kunden vil i tillegg måtte betale gebyr etter faste håndteringssatser (jfr. pkt. 5).
2. FEILLEVERTE VARER
Dersom kunden hevder at det leverte produktet avviker fra bestilt produkt, må dette dokumenteres (web) av kunden. Returskjema på web fylles ut med forespørsel (returmeldingsskjema) om returreferanse. Henvendelsen må skje umiddelbart og senest 5 - fem virkedager regnet fra leveringsdato.
3. DEFEKTE VARER
Telefast forbeholder seg retten til å teste varer som er påstått defekt ved mottak. Defekte varer skal, om mulig, ledsages av en feilbeskrivelse fra kunden (returmeldingsskjema). Dersom produktet ikke er defekt, må dette påregnes tilbakesendt til kunden ledsaget av en avregning for utført behandling, test og frakt. Først etter testing vil Telefast foreta et evt. bytte/kreditering.
Telefast forbeholder seg retten til å bytte eller kreditere varen.
Den defekte varen skal avhendes av kunde på en miljømessig forsvarlig måte
4. RETUR AV VARER
Alle returer må avtales via web på forhånd med Telefast returavdeling (returmeldingsskjema.) For tildeling av returreferanse skal kunden bruke web. Kunden må referere til aktuelt faktura- eller pakkseddelnummer. Produkter det er avtale om retur på, må være Telefast i hende senest 5 – fem virkedager etter avtaledato.
Etter denne dato, vil avtalen automatisk falle ut av Telefast behandlingssystem og ny avtale vil måtte inngås. Når en avtale om retur er inngått, må kunden returnere korrekt antall og produkt, etter de til enhver tid gjeldende returbestemmelser. Kunden må selv dekke fraktomkostninger på returforsendelser, og Telefast dekker frakt på erstatningsvare. Kunder som returnerer forsendelser på Telefast regning, vil bli returnert avsender dersom dette ikke er avtalt på forhånd. Produktene skal returneres ubeskadiget i originalemballasje. Av virushensyn godtas retur av software i brutt emballasje ikke.
Ved bytte: Produktet byttes med tilsvarende mangler slik det er mottatt., f.eks. ved manglende manual eller diskett. En retur som ikke utføres iht. avtale eller gjeldende regler, må påregnes tilbakesendt avsender.
5. HÅNDTERINGS- OG ADMINISTRASJONSSATSER
Håndterings- og administrasjonsgebyret vil bli satt etter gjeldende regler for den kategori kunden befinner seg i.
6. MANGLER
Ved feil ved salgsgjenstanden som kan tilbakeføres til mangler som forelå på leveringstidspunktet, og som ikke skyldes kunden eller forhold på hans side, har Telefast ubetinget rett for egen kostnad å rette mangelen eller foreta omlevering. Når Telefast foretar retting eller omlevering, kan ikke kunden gjøre ytterligere misligholdsbeføyelser gjeldende.
7. MILJØ
Telefast er Miljøfyrtårn sertifisert og jobber kontinuerlig for forbedring av egne miljøprestasjoner. Vi etterlever myndighetspålagte og egne krav til miljøstyring
Som kunde av Telefast oppfordres du til å ta en miljøbevisst holdning ved å etterfølge følgende:
- EE-avfall skal samles inn, sorteres og leveres til godkjent mottak
- Ta imot denne typen avfall gratis i retur fra forbrukere.
- Ta imot avfallet kostnadsfritt fra andre næringsdrivende
- Sørge for informasjon til kunder om innsamlingsplikt og returordning.
- Deklarere EE-avfall som går under farlig avfall
- Sørge for at avfallet blir behandlet forsvarlig ut fra et miljøhensyn
Selskaper som håndterer avfall:
Produkt
|
Returselskap
|
Plastemballasje
|
Emballasjeretur AS
|
Bølgepapp
|
Norsk Resy AS
|
Glassemballasje
|
Norsk Glassgjenvinning A/S
|
Metallemballasje
|
Emballasjeretur AS
|
Drikkekartong
|
Emballasjeretur AS
|
Emballasjekartong
|
Emballasjeretur AS
|
Elektrisk- og elektronisk avfall
|
Elretur AS
|
Næringselektroavfall
|
Renas AS
|